Taller joventut i autobiografia

“en los años de la madurez pocos hombres saben, en el fondo, cómo han llegado a sí mismos, a los propios placeres, a las propias concepciones del mundo, a la propia mujer (…). Algo ha actuado en ellos como un papel matamoscas”. Robert Musil.

“se debe empezar a perder la memoria, aunque sólo sea fragmentos de recuerdos, para entender que en ella consiste nuestra vida. Sin memoria la vida no es vida. Nuestra memoria es nuestra coherencia, nuestra razón, nuestro sentimiento, incluso nuestra acción”. Duccio Demetrio, la autobiografía como curación de uno mismo,1995, paidos

CONTINGUTS DEL TALLER:

RECERCA DE TEMÀTIQUES O CATEGORIES:

EL JO: EL DOLOR. L’EXPERIÈNCIA. LA VIVÈNCIA. EL RISC I LA POR:

Incapacitats i barreres.
Il·lusió i rencor.
Dificultat i senzillesa.
Confusió i claredat.
Risc i por.
Abandó i tensió.
Seguretat i dubte.
Interès i avorriment.
Perseverança i derrota.
Confiança i derrota.

METODOLOGIA DEL TALLER:

Des d’una metodologia dialògica i evidentment oral fomentant la reflexió, intentarem disseminar tots els coneixements que es poden extreure de tot el saber inclòs en l’autoconeixement, i de totes les reflexions que ens calen per poder-lo desenvolupar. Alguns dilemes que hem mencionat ja ens donaran pistes, i les propostes que seguirem a partir d’aquí ens permetran obrir pas a un debat i una sèrie de preguntes sobre aquests temes que cito a continuació:

A) Caràcter inefable del jo i de la pròpia virtud i el sentit de vida.
B) Dialèctica i oralitat, per l’acció: del jo i el ser al fer. (“para ser capaz de hacer algo, uno debe ser algo”).
C) Qui sóc? Idees de nosaltres mateixos. Som singulars i únics.

Els alumnes hauran de realitzar un escrit en els que descriguin alguns dels objectius que hem proposat des dels quals es pronunciïn sobre la seva identitat i reflexionin en el seu projecte de futur. S’explicarà tota la proposta d’objectius pels que entenem tota persona ha de superar.

OBJECTIUS PRIORITARIS:

DETECTAR IMPEDIMENTS, DIFICULTATS, BLOQUEJOS, RESISTÈNCIES, OBSTACLES EN LA NOSTRA NATURA DEL JO I EN ELS DIFERENTS JOS AL LLARG DE LA VIDA.

POSICIONAR-SE EN ELS DILEMES QUE ES DESCRIUEN EN TOTS ELLS.

DESCRIURE ALGUNS D’AQUESTS DILEMES I DISCERNIR SOBRE EL SEU ORIGEN: CARÀCTER VS. PERSONALITAT, AUTOENGANY, RELACIONS AMB L’ENTORN.

DETECTAR ELS PUNTS FORTS ON PODER PROCEDIR CAP A L’AUTODOMINI:

COMPROMÍS (ORIENTATS, FERMESA, RICS I PROFUNDS). EXPERIMENTACIÓ, IMPLICACIÓ, EXCLUSIVA, FORMA I CONTINGUT.
TOTALITAT (CONSCIENCIACIÓ, ESTIMULACIÓ, ALLIBERACIÓ I CAPACITAT DE REFLEXIÓ I APROPIAMENT). EL CANVI I LA TRANSFORMACIÓ (MÓN DE POSSIBILITATS). DOMINI I RECERCA D’UN MATEIX.

VEU I VOCACIÓ. LLENGUATGE.

TACTE: PERCEPCIÓ, DISCERNIMENT I CONEIXEMENT PROFUND. ENTRE CONEIXEMENT I ACCIÓ. VIVENCIAR L’ESPAI, EL TEMPS, EL CÓS I LA RELACIÓ AMB EL MÓN.

MEDIS D’EXPRESSIÓ: L’ART.

“La libertad supone responsabilidad. Por eso la mayor parte de los hombres le temen tanto.”
“Los espejos se emplean para verse la cara; el arte, para verse el alma.”
“El alma es un don demasiado precioso como para que Dios se la dé al hombre por nada. Éste ha de ganarla, siendo o haciendo algo.”
“Ahora ya sabemos que el alma es el cuerpo y el cuerpo, el alma. Nos dicen que son diferentes porque quieren persuadirnos de que podemos quedarnos con nuestras almas si los dejamos esclavizar nuestros cuerpos.”
George Bernard Shaw (1856 – 1950)

En la segona part del taller indagarem sobre la proposta de l’autobiografia i el seu exercici, des de les diferents propostes expressives que existeixen. Explicarem de quins recursos disposem i indagarem en alguns. A continuació rescatarem les raons per les quals algunes persones detecten parts inèdites de les seves personalitats. Per això explicarem els conceptes de resiliència i identitat que són fonamentals, tot i que ja han sigut explicats. La resiliència verbal i la memòria identitària es conforma de processos de felicitat i d’esdeveniments agradables, això reorganitza la memòria AB a través d’una mena d’entrenament.

El primíssim fil que uneix l’ànima i el cervell: el cervell és sempre nexe entre les percepcions biològiques i les representacions mentals. A propòsit de poder crear el nostre propi univers de representacions i ens poguem reorganitzar-lo.

“los ojos de mi alma y de mi cuerpo no tienen lenguajes diferentes …”

“…mi cuerpo está hecho de tu arcilla.”…es por ello que sólo se puede vivir revestido de un manto de palabras. Aragon, le fou d’Elsa, Gallimard, “poésie”, Paris, 1963, pàg 160.

DE CUERPO Y ALMA (BORIS CYRULNIK)

POSSIBLES TEMES PER SEGUIR INDAGANT:

DIMENSIONS I EFECTES TRANSFORMADORS DE L’EXERCICI AUTOB.:
1- CAPACITATS, PERCEPCIONS, IL·LUSIÓ, LIMITACIONS I VOCACIÓ I VEU CAP A L’EMANCIPACIÓ.
2- POSSIBILITATS NOVES DES DE L’APROPIACIÓ DE LA VEU: DESCOBRIMENT I DESEMMASCARAMENT.
3- ACTE GENERATIU EXISTENCIAL.
4- DOBLE VESSANT DEL PROCÉS CERCANT UNA VEU INTERIOR I L’EXPRESSIÓ.

FINALITATS SOBRE LA REALITZACIÓ EMANCIPADORA I INTERACCIÓ AMB L’ALTRE:
1-PARAULA, POESIA I ESTÈTICA O NARRACIÓ I EL CANVI EN L’INDIVIDU.
2-SAVIESA I ÀNIMA HUMANES: OMBRA I REALITAT.
3-DIÀLEG I ENSENYANÇA DEL PODER LITERARI I DE L’ESCRIPTURA.
4-L’APROPIACIÓ DE LA VEU COM A ELECCIÓ DE VOLUNTAT.
5-ERROR I INCERTESA COM A IDEES FONAMENTALS DEL ‘JO’.

 Nuestras manos buscan la palabra no dicha

Anuncios
  1. No trackbacks yet.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: